Arne Jacobsen

Arne Jacobsen Arne Jacobsen (11.02.1902 – 24.03.1971) był jednym z najlepszych duńskich architektów i projektantów. Jest on w szczególności znany z tego, że rozwinął duński modernizm oraz z ogromnego wkładu w architektoniczny funkcjonalizm. Oprócz działań na polu architektury, był jednym z najważniejszych artystów, którzy przyczynili się do rozwoju duńskiego wzornictwa, szczególnie dzięki sukcesowi, jaki odniósł na całym świecie za sprawą swoich prostych ale efektownych projektów krzeseł.

Arne Jacobsen uznawany jest za ojca współczesnego, duńskiego wzornictwa. W projektach łączył nowoczesny funkcjonalizm  z duńską tradycją i elegancją. Dbał o  daleko posuniętą oszczędność formy. Dziś zachwycamy się głównie meblami zaprojektowanymi przez Jacobsena, ale większość jego dorobku to architektura. Wszystkie meble powstały jako jej uzupełnienie. Sam Jacobsen także mówił o sobie jako o architekcie. Podobno wręcz nie lubił, gdy mówiono o nim: "projektant".

Arne Jacobsen Arne Jacobsen (11.02.1902 – 24.03.1971) był jednym z najlepszych duńskich architektów i projektantów. Jest on w szczególności znany z tego, że rozwinął duński modernizm oraz z ogromnego wkładu w architektoniczny funkcjonalizm. Oprócz działań na polu architektury, był jednym z najważniejszych artystów, którzy przyczynili się do rozwoju duńskiego wzornictwa, szczególnie dzięki sukcesowi, jaki odniósł na całym świecie za sprawą swoich prostych ale efektownych projektów krzeseł.



Arne Jacobsen uznawany jest za ojca współczesnego, duńskiego wzornictwa. W projektach łączył nowoczesny funkcjonalizm  z duńską tradycją i elegancją. Dbał o  daleko posuniętą oszczędność formy. Dziś zachwycamy się głównie meblami zaprojektowanymi przez Jacobsena, ale większość jego dorobku to architektura. Wszystkie meble powstały jako jej uzupełnienie. Sam Jacobsen także mówił o sobie jako o architekcie. Podobno wręcz nie lubił, gdy mówiono o nim: "projektant".



W młodości Arne Jacobsen chciał zostać malarzem, jednak rodzina przekonała go do wybrania "porządniejszego" kierunku studiów – architektury. Mimo, że Jacobsen pochodził z bogatej rodziny poszedł na praktykę do ... kamieniarza, żeby później zostać przyjętym na wydział architektury Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych.



Po studiach pracował jako architekt. Otworzył w Kopenhadze własne studio projektowe. Już na początku kariery wygrał konkurs Duńskiego Stowarzyszenia Architektów na projekt „Domu przyszłości“. Był to spiralny dom o płaskim dachu, zbudowany ze szkła i betonu, w którym oprócz garażu, znajdował się hangar dla łodzi i lądowisko dla helikopterów. Innymi niecodziennymi rozwiązaniami były: taśmociąg do przesyłania poczty; okna, które można było otwierać w nietypowy sposób - poziomo, tak jak w samochodzie i nowoczesna kuchnia zaopatrzona w gotowe posiłki. Nic dziwnego, że Jacobsen uznawany był za architekta ultranowoczesnego.



W czasie II wojny światowej, ze względu na swoje żydowskie pochodzenie, Jacobsen opuścił kopenhaskie studio. Z Danii uciekł małą wiosłową łodzią przez cieśninę Oresund  do Szwecji. Został tam przez dwa lata. W tym czasie zamiast domów projektował tkaniny i tapety.



W latach 50. zainteresował się projektowaniem mebli. Duży wpływ na jego projekty miała twórczość małżeństwa Eamesów. Sklejkowe krzesła Eamesów zainspirowały Jacobsena do tego stopnia, że sam zaczął wykorzystywać sklejkę. W życiu prywatnym też można doszukać się analogii z Eamsami. Jacobsen, tak jak Charles Eames, współpracował ze swoją żoną. A Joanna Jacobsen, podobnie jak Ray Eames, projektowała tkaniny. Drugim największym autorytetem był dla Jacobsena Ernesto Rogersa, włoski historyk wzornictwa, który uważał, że każdy projekt  jest tak samo ważny: „począwszy od łyżeczki, skończywszy na mieście“.



Najlepiej znanym projektem Jacobsena jest krzesło "Mrówka". Warto wiedzieć, że był to jego pierwszy projekt krzesła. Siedzisko wykonane z jednego kawałka sklejki, umieszczone na trzech metalowych nogach. Tanie i lekkie, miało pasować do budowanych po wojnie małych mieszkań. Od razu wzbudziło obawy fabryki, która sądziła, że ludzie nie kupią trójnogiego krzesła, ale uprzedzenia okazały się  bezpodstawne. "Mrówka" sprzedawała się świetnie i do dziś jest jednym z najpopularniejszych krzeseł. Zwłaszcza w Danii, gdzie nie ma chyba mieszkania, szkoły czy biura bez "Mrówki". Projekt zapoczątkował całą serię krzeseł, m. in. drugie najsłynniejsze krzesło Jacobsena - Series 7. Wszystkie meble projektu Jacobsena w dalszym ciągu produkuje duńska firma Fritz Hansen.



W latach 60., Jacobsen zaprojektował Royal Hotel (dzisiejszy Radisson) w Kopenhadze. Stworzył nie tylko projekt budynku, zaprojektował także wnętrza i absolutnie wszystkie ich elementy, począwszy od mebli, lamp, przez dywany, zasłony, krany, klamki, a skończywszy na popielniczkach i uniformach obsługi hotelowej. Do wyposażenia hotelu należały słynne fotele Jacobsena: "Jajkp" i "Łabędź". Do dziś futurystyczna wizja designerskiego hotelu przyciąga miłośników designu, między innymi Stanleya Kubricka, który w hotelu nakręcił sceny do "Odysei kosmicznej".



Dziś oprócz mebli Jacobsena, można także kupić mniejsze obiekty jego projektu. Lampy Jacobsena produkuje znana, duńska marka z tradycjami Louis Poulsen. Sztućce - Georg Jensen. Naczynia - Stelton. Firma Stelton założona została przez pasierba Jacobsena - Petera Holmblada. Dla niej Jacobsen stworzył, produkowaną do dziś, serię naczyń "Cylinda-Line". Seria składała się z 17 elementów, wszystkie o prostej, cylindrycznej bazie wykonanej ze stali i uchwytach z tworzywa sztucznego. Jacobsen pracował nad naczyniami trzy lata! I choć "Cylinda" niebawem została obsypana międzynarodowymi  nagrodami, a później stała się bestsellerem, to w momencie gdy pojawiła się w sklepach, nikt się nią nie zainteresował. Dlatego Holmblad wysyłał do kopenhaskich sklepów swoją żonę, żeby składała zamówienia.



Dla Jacobsena w projektowaniu najważniejsze były proporcje. W jednym z wywiadów powiedział: „Tym co czyni starożytne egipskie świątynie pięknymi są właśnie proporcje ..., a kiedy patrzymy na najbardziej podziwiane renesansowe i barokowe budynki, to także dostrzegamy, że w nich wszystkich proporcje są idealne. Proporcje są najważniejsze". Pamiętał o tym w swoich projektach.

Więcej
na stronę
Pokazuje 25 - 48 z 93 elementów
Pokazuje 25 - 48 z 93 elementów