Fritz Hansen jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie producentów kultowych mebli do przestrzeni publicznych i prywatnych. Historia firmy charakteryzuje się starannym kunsztem, niepowtarzalnym designem i poczuciem dyskretnej elegancji.
W jednym z ostatnich wpisów wspominaliśmy o firmie, która działa nieprzerwanie od 1872 roku (szczegóły TUTAJ). Mowa właśnie o Fritz Hansen!
Początki Fritz Hansen datuje się na rok 1872, kiedy przedsiębiorczy cieśla Fritz Hansen uzyskuje licencję handlową w Kopenhadze. Przełomowy okazuje się rok 1885 wtedy to stolarz z Nakskov otwiera firmę produkującą meble nazwaną własnym imieniem.
Fritz Hansen
Zaledwie dwa lata później jego warsztat w Christianshavn kwitnie. Stąd Fritz i jego syn Christian tworzą wysokiej jakości meble, które będą znakiem firmowym Fritza Hansena w przyszłości. Pierwsze pięćdziesiąt lat działalności firmy określa długa lista prestiżowych kontraktów, które obejmują produkcję mebli dla duńskiego parlamentu i Sądu Najwyższego w Pałacu Christiansburg, Bibliotece Uniwersyteckiej, Ratuszu w Kopenhadze i innych znaczących instytucjach.
Na przełomie wieków, myślący przyszłościowo syn Fritza, Christian, zaczyna eksperymentować z technikami zaginania drewna. W ciągu dekady technika została udoskonalona, a Fritz Hansen stał się światowym liderem w produkcji mebli z drewna formowanego i laminowanego.
Odwołując się do funkcjonalizmu, skandynawski design staje się samowystarczalny dzięki lżejszemu, bardziej praktycznemu podejściu, które podkreśla czyste linie i funkcjonalność. Fritz Hansen wprowadza na rynek pierwsze duńskie meble stalowe, a także kultowe krzesło Church autorstwa Kaare Klint, które pozostaje w kolekcji Fritza Hansena do 2004 roku.
Krzesło Church marki Fritz Hansen
W 1944 roku duńska legenda designu Hans J. Wegner tworzy swoją pierwszą ikonę dla Fritz Hansen, kultowe krzesło China.
Następnym krokiem było pojawienie się Arne Jacobsena na scenie Fritza Hansena. Pomimo współpracy trwającej prawie dwie dekady, przełomem Jacobsena jest wprowadzenie krzesła Ant (Mrówka) – poprzednika jego fenomenalnie udanego krzesła Series 7.
Ant 3 (Mrówka) kultowe krzesło Fritz Hansen
Ponadczasowy klasyk krzesło Series 7 Fritz Hansen
Jacobsen czerpał inspirację do projektu z formowanego ciśnieniowo krzesła AX firmy Hvidt & Mølgaard, a wprowadzenie techniki forniru drewnianego wyznacza nowy kamień milowy w historii marki.
Jacobsen tworzy następnie kultowe fotele Egg Lounge i Swan Lounge dla SAS Royal Hotel w Kopenhadze.
Egg Lounge legendarny skandynawski fotel Fritz Hansen
Swan Lounge fotel, to ikona duńskiego designu od Fritz Hansen
Z tego okresu pochodzi również eleganckie i komfortowe krzesło Drop (mówi się, że jest ulubionym krzesłem Jacobsena), które było częścią legendarnego projektu Radisson Blu Royal Hotel w Kopenhadze.
Drop Chair marki Fritz Hansen to krzesło z charakterem, świeżym wzornictwem i dużą tradycją.
W 1963 roku zakłady produkcyjne Fritza Hansena w Allerød, na północ od Kopenhagi, zostają powiększone o trzy hale fabryczne. W 1965 r. administracja przenosi się z Christianshavn do nowo wyremontowanych budynków w Allerød, w których mieści się również salon wystawowy.
W tym okresie współpraca Bruno Mathssona i Pieta Heina, owocuje „demokratycznym” stołem (zapewnia wszystkim siedzącym przy stole równą pozycję) Superellipse.
Stół Superellipse osiągnęł jeden z największych sukcesów Fritz Hansena
W 1979 roku Fritz Hansen ogłasza, że 107-letnia firma nie pozostanie już w rękach rodziny i sprzedaje 75% swoich udziałów spółce Skandinavisk Holding.
W tym samym czasie Verner Panton, ikona duńskiego designu, przewodzi ruchowi awangardy, prowokując i inspirując w służbie Fritza Hansena. Jego wybitna rola owocuje pochlebnymi recenzjami ze strony prasy. W tym okresie Fritz Hansen ponownie kieruje zainteresowanie na Arne Jacobsena i innych klasycznych projektów, a wysiłek zwraca się kilka lat później.
Dzięki znaczącym inwestycjom i kompleksowym reformom Skandinavisk Holding udaje się wzmocnić i zabezpieczyć Fritza Hansena na przyszłość. Podczas targów meblowych w 1983 roku w kopenhaskim centrum targowo-kongresowym Bella Center, wystawa składająca się wyłącznie z nowych projektów Fritza Hansena, gruntuje pozycję marki jako wiodącego duńskiego producenta mebli. Fritz Hansen nabywa prawa do kolekcji mebli Kjærholm, zaprojektowanej przez Poula Kjærholma w latach 1951-1980. Przejęcie kolekcji Kevi i Muncha Møblera skutkuje wzrostem sprzedaży i ponownym zainteresowaniem Fritzem Hansenem.
Ekspansja to słowo kluczowe w latach dziewięćdziesiątych. Fritz Hansen skupia się tutaj przede wszystkim na pięciu obszarach: jadalni, sali konferencyjnej, poczekalni, przestrzeni biurowej i domu. W 1998 r. Jacob Holm zostaje dyrektorem generalnym, odpowiedzialnym za przekształcenie Fritza Hansena z firmy produkcyjnej w globalną markę, skupiającą się na kliencie końcowym. W 1999 r. otwarta zostaje nowa, przełomowa fabryka w Vassingerød, która radykalnie zwiększa wydajność produkcyjną. Salon wystawowy i muzeum prezentujące długą i bogatą spuściznę marki otwarte zostają dla zwiedzających.
Wprowadzenie Republic of Fritz Hansen w 2000 roku oznacza strategiczną zmianę dla marki, podkreślając znaczenie mebli jako wyrazu indywidualności w profesjonalnych i prywatnych przestrzeniach.
W pierwszej dekadzie XXI wieku pojawiają się również nowi projektanci, którzy chcą zinterpretować filozofię projektowania Fritza Hansena przez pryzmat współczesności. Seria Ice, Little Friend i NAP autorstwa Kaspera Salto wprowadzają do kolekcji nowe materiały i wielofunkcyjne wzory, a Piero Lissoni i Cecilie Manz tworzą zachęcające projekty, które przyciągają nowych klientów.
NAP Hoker Arms eleganckie skandynawskie krzesło barowe od Fritz Hansen
Jednocześnie Fritz Hansen koncentruje się na zapewnieniu, że klasyczne projekty pozostaną aktualne, przywracając istniejące elementy, takie jak krzesło Oxford Arne Jacobsena, do nowoczesnej wrażliwości.
Krzesło Oxford marki Fritz Hansen wyróżnia się eleganckim tyłem i ergonomiczną formą
Dziś meble Fritz Hansen są nabywane na całym świecie, od standardowych po bardzo zamożnych klientów, którzy celebrują zdolność firmy do zachwycania designem.