Poul Kjærholm (8.01.1929 r. – 18.04.1980 r.), duński projektant mebli. Kjærholm, który urodził się w Øster Vrå w Danii, po zakończeniu w 1948 r. praktyki u Gronbecha, gdzie szkolił się w zawodzie stolarza artystycznego, rozpoczął w 1952 r. studia w Duńskiej Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosła w Kopenhadze. Dzięki swej elokwencji i naturalnemu autorytetowi rozpoczął w tym samym roku (1952) błyskotliwą karierę jako wykładowca, choć wciąż kontynuował studia u prof. Erika Herløwa i prof. Palle Suensona.
Od połowy lat 50. pracował dla swojego przyjaciela Ejvinda Kolda Christiansena - przedsiębiorcy, który dając mu ogromną wolność artystyczną, wyprodukował wiele z jego mebli. Jego charakterystyczny styl był widoczny już w 1952 r., w PKO - jego minimalistycznej serii mebli ze sklejki. Stolik do kawy PK61 z 1955 r. to żartobliwie irracjonalna rama widoczna przez szklany blat, który się na niej opiera.
W 1958 r. zyskał międzynarodowe uznanie za wkład, jak wniósł w wystawę „Formes Scandinaves“ w Paryżu i w tym samym roku zdobył kultową nagrodę „Lunning Award“ za fotel PK22. W latach 1957 i 1960 zdobył Wielką Nagrodę na Triennale w Mediolanie. W roku 1959 został asystentem i wykładowcą na Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Zaprojektowany przez niego w 1965 r. fotel szezlong PK24 był typowym przykładem jego dojrzałego stylu. Zbudowany został z prostych i łagodnych elementów ze stali i plecionej trzciny. W 1967 r. Kjærholm otrzymał duńską Nagrodę ID za projektowanie produktów. W 1973 r. został szefem Instytutu Wzornictwa a w 1976 r. profesorem. Pracował tam do swojej śmierci 4 lata później.
Większość z zaprojektowanych przez Kjærholma mebli została wyprodukowana przez jego przyjaciela E. Kolda Christensena w Hellerup. Od 1982 r. wiele z tych mebli jest produkowanych przez Republic of Fritz Hansen - czołową duńską firmę meblarską. Jego projekty są częścią stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku i Victoria and Albert Museum w Londynie oraz wystawiane są w wielu innych muzeach w Danii, Norwegii, Szwecji i Niemczech.
W 2004 r. syn Kjærholma założył Kjærholm Productions, która miała zajmować się produkcją mebli jego ojca. W 2008 r. wydawnictwo Gregory R. Miller & Co. opublikowało obszerną i wyczerpującą publikację „The Furniture of Poul Kjærholm: Catalogue Raisonné”, autorstwa Michaela Sheridana.
Poul Kjærholm (8.01.1929 r. – 18.04.1980 r.), duński projektant mebli. Kjærholm, który urodził się w Øster Vrå w Danii, po zakończeniu w 1948 r. praktyki u Gronbecha, gdzie szkolił się w zawodzie stolarza artystycznego, rozpoczął w 1952 r. studia w Duńskiej Szkole Sztuk Pięknych i Rzemiosła w Kopenhadze. Dzięki swej elokwencji i naturalnemu autorytetowi rozpoczął w tym samym roku (1952) błyskotliwą karierę jako wykładowca, choć wciąż kontynuował studia u prof. Erika Herløwa i prof. Palle Suensona.
Od połowy lat 50. pracował dla swojego przyjaciela Ejvinda Kolda Christiansena - przedsiębiorcy, który dając mu ogromną wolność artystyczną, wyprodukował wiele z jego mebli. Jego charakterystyczny styl był widoczny już w 1952 r., w PKO - jego minimalistycznej serii mebli ze sklejki. Stolik do kawy PK61 z 1955 r. to żartobliwie irracjonalna rama widoczna przez szklany blat, który się na niej opiera.
W 1958 r. zyskał międzynarodowe uznanie za wkład, jak wniósł w wystawę „Formes Scandinaves“ w Paryżu i w tym samym roku zdobył kultową nagrodę „Lunning Award“ za fotel PK22. W latach 1957 i 1960 zdobył Wielką Nagrodę na Triennale w Mediolanie. W roku 1959 został asystentem i wykładowcą na Królewskiej Duńskiej Akademii Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Zaprojektowany przez niego w 1965 r. fotel szezlong PK24 był typowym przykładem jego dojrzałego stylu. Zbudowany został z prostych i łagodnych elementów ze stali i plecionej trzciny. W 1967 r. Kjærholm otrzymał duńską Nagrodę ID za projektowanie produktów. W 1973 r. został szefem Instytutu Wzornictwa a w 1976 r. profesorem. Pracował tam do swojej śmierci 4 lata później.
Większość z zaprojektowanych przez Kjærholma mebli została wyprodukowana przez jego przyjaciela E. Kolda Christensena w Hellerup. Od 1982 r. wiele z tych mebli jest produkowanych przez Republic of Fritz Hansen - czołową duńską firmę meblarską. Jego projekty są częścią stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku i Victoria and Albert Museum w Londynie oraz wystawiane są w wielu innych muzeach w Danii, Norwegii, Szwecji i Niemczech.
W 2004 r. syn Kjærholma założył Kjærholm Productions, która miała zajmować się produkcją mebli jego ojca. W 2008 r. wydawnictwo Gregory R. Miller & Co. opublikowało obszerną i wyczerpującą publikację „The Furniture of Poul Kjærholm: Catalogue Raisonné”, autorstwa Michaela Sheridana.
No products for this designer.